Louise Sass

top
     
 

Lysende farver og dynamiske forløb


Af Ditte Vilstrup Holm

Louise Sass’ tekstile arbejder er præget af lysende, intense farver, rumlige forskydninger og dynamiske forløb. I hendes værker er der en dialog med både historiske og moderne udtryksformer. Hun kombinerer for eksempel en æstetisk fornemmelse for lysspillet i middelalderens mosaikkunst og facadebehandlingen i barokkens arkitektur med de ekspressive kvaliteter, vi genkender fra det abstrakte maleri. Resultatet er stærke unika tekstiltryk, hvor det færdige udtryk afslører spor af den kunstneriske proces og håndens arbejde.

Den kunstneriske proces ses i det færdige udtryk

Det er kendetegnende for Louise Sass’ arbejde, at den kunstneriske udviklingsproces udgør en væsentlig del af det færdige udtryk. Processen kan være direkte foldet ind i de enkelte værker eller indirekte komme til syne i kraft af hendes bearbejdning af et visuelt tema i en serie af værker. Farvevirkningerne i Sass’ nyere værker vidner om den tekniske proces overtryk, som hun anvender. Her trykkes transparente stoffarver direkte på stoffet i overlappende lag frem for at blive blandet før trykprocessen. Dermed mættes farven gradvist, mens den bygges op. Effekten af at indfarve stoffet i flere omgange er samtidig, at der opstår intense og mere komplekse farvevirkninger i fladen.

   

Andre tekster

Kunsten at spinde en irregulær tråd.
Af kunsthistoriker Ditte Vilstrup Holm, 2012.

Stedets Skalaer, et arbejdsportræt.
Af kunsthistoriker Malene la Cour Rasmussen 2005.

Fra flade til stoflighed til rum.
Af professor og arkitekt Stig L. Andersson 1998.

 
 

RGB + sort #1

Håndtryk, unik 
Reaktiv farve, bomuld.
120 x 155 cm, 2010

Systematisk farveanalyse

Louise Sass har systematiseret overtryks-teknikken med blandt andet en større Farveskala RGB + sort (2010), hvor de tre primærfarver i moderat koncentration udforskes i dialog med sort i varierende lyshedstrin. Resultatet er en nuanceret vifte af variationer i farver og gråtoner. Dette klaviatur af farver udgør grundlaget for en serie af kompositioner baseret på samspillet mellem rene farvede felter og i nogle tilfælde variationer af sort: Falling Down a Mountain (2010), Riding in the Dark 2010 (se portfolio) og Perlemor 2011 (se udstillinger). Men hun præsenterer også klaviaturet som et selvstændigt værk RGB + sort # 1, 2010 for at understrege processens betydning i hendes produktion.

   

Falling down a Mountain


Håndtryk, unik
Reaktiv farve, bomuld
90 x 78 cm, 2010

Potentialer for fremtidige arbejder

Louise Sass’ produktion omfatter unika tekstiltryk, arbejder på papir, udsmykning og industrielt fremstillet boligtekstil. Det har udviklet sig til et karakteristisk og selvstændigt form- og farvealfabet, som i princippet kan overføres til mange andre materialer – eller til bundne opgaver som udsmykninger, farvesætning af rum og anden formgivning.

   

Statens Værksteder 2004